Guide Annonsmaterial

När man gör annonsmaterial behöver man använda sig av något form av redigeringsprogram/verktyg. Vi rekommenderar Adobe Photoshop, InDesign eller Canva.

Vi går inte in i detalj på hur man redigerar utan visar exempel på hur annonser kan se ut och hur man kan utforma de på ett bra sätt. Ladda ner vår “Kravspec Annonsproduktion” för exakta mått och storlekar.

Behöver ni ytterligare hjälp med utformning av annonsmaterial kan ni alltid höra av er till oss så fixar vår kreativa avdelning det! Läs mer om Conversant Creatives

Facebook och Instagram Ad – Still

Vanlig stillbilds-annons med små korta budskap på bild. Här kan man hålla sig väldigt kort med text på bild skriv istället en bra tillhörande copytext, logga behövs inte alltid då den visas ändå.

Specifikationer:

– 1080x1080px

– PNG eller JPG

– Högupplöst

Facebook och Instagram Ad – Carousel

Flera stillbilder som kombineras i en gemensam karusell. Mer interagerande och fler budskap kan visas på varje bild. Perfekt för att visa flera utvalda produkter.

Specifikationer:

– 1080x1080px

– PNG eller JPG

– Högupplöst

– 2-6 st bilder

Levereras som enskilda bilder, montering görs direkt i Ads manager.

Facebook och Instagram Ad – Video

Rörlig bild eller video med flera eller ett budskap. 

Specifikationer:

– 1920x1080px eller 1080x1080px(rekomenderat) 

– Max längd: 120 sekunder

– MP4

Instagram Stories

Stillbilder eller rörlig video som kan kombineras med olika miljöbilder eller produkter. Logo kan vara bra att ha med i en stories-annons.

Specifikationer:

Instagram Stories – 1080×1920 (1-3 bilder)

Levereras som enskilda bilder, montering görs direkt i Ads manager. Alternativt montera själv innan och gör till en 15 sekunders video, format mp4.

Instagram Stories Video – 1080×1920 (max length: 15 seconds), MP4.

Web/Display

Annons som oftast är stillbild med textmassa för att beskriva ditt budskap. Försök att hålla dig till så lite text som möjligt i annonsen, förklara tydligt ditt varumärke, produkt, pris eller vad du vill förmedla. Tänk på att annonsen oftast visas en kort stund och användare oftast “skrollar” förbi, fånga deras uppmärksamhet! Här rekommenderar vi att er logga alltid ska vara med i bild. 

Önskar ni ha en rörlig eller växlande annons, behöver ni montera en GIF. Dessa får inte vara längre än 15 sekunder långa (se övriga krav nedan).

Vi rekommenderar att man minst använder 4 olika format för optimalt resultat. De format som används mest just nu: 320×320, 300×250, 980×240, 980×600, 300×600.

Krav:

  • Filstorlek – Rekommenderad max vikt: 150kb (Maximal vikt på Google ADX är 150kb)
  • Filformat – Stödformat är JPEG, PNG och GIF
  • Maximal animationslängd – 15 sekunder
  • Märkningskrav, teckensnitt mm – Annonsinnehållets innehåll måste tydligt särskiljas från det normala webbsidans innehåll (dvs annonsenheten måste ha tydligt definierade gränser och inte förväxlas med normalt sidinnehåll)

Annons-specifikation för Snapchat(Snapad) finns nedan:

https://businesshelp.snapchat.com/en-US/article/top-snap-specs

Rekommenderat format (standardformat): “Single Image or Video Specifications”